15-01-2014

Big Data? Niet nodig!

Weblog >>

Big data. Niet nodig!

Ik kan natuurlijk niet achterblijven om ook iets te schrijven over Big Data! We buigen
ons over de problemen rondom privacy en geven bakken geld uit aan het verkrijgen van data, die we dan niet kunnen gebruiken. Of deze data geeft niet de gewenste uitkomsten. Eerlijk gezegd begrijp ik het niet.
 
Onlangs heeft mijn zoon nog een woning gekocht (ja hij is een van die starters die hoop geeft aan de markt). Hij moest daarvoor een financiering afsluiten; ik noem het gemakshalve een hypotheek. Overigens wil ik ook nog wel een keer terugkomen op het verloop van het aanvraagtraject van deze hypotheek.
 
Voordat er een offerte gemaakt kan worden wordt er heel veel informatie gevraagd. Als je dan vraagt waarom dat is (want ik mocht mee van mijn zoon) dan krijg je als antwoord "dat dit moet van de AFM", alsof mijn zoon weet wie of wat dat is... Volgens mij heb je hier al een grote brok van de Big Data! te pakken. Als dit gesprek nu ook gebruikt zou worden om vast te stellen met voor 'type' klant de adviseur te maken heeft; bijvoorbeeld hoe het gesteld is met de financiële kennis van de klant dan heb je toch heel veel interessante data. Vervolgens spreek je met de klant af dat je deze informatie regelmatig actualiseert en dat de klant hier automatisch bericht van krijgt. Hij kan natuurlijk altijd zelf via zijn abonnement wijzigingen doorgeven, maar de adviseur nodigt de klant in ieder geval 1x per jaar uit om de gegevens aan te passen. Dat kan natuurlijk gewoon on line als de klant toch aan het internetbankieren is. Een goed moment kan ook zijn als de klant een mutatie wil doen. 
 
Wat nu gebeurt is, dat er bij het afsluiten veel data wordt verzameld, die dan gedurende de beheer fase verouderd. Het eerst volgende moment dat er actuele data wordt gevraagd aan de klant is als hij in problemen komt oftewel in behandeling bij bijzonder beheer. Overigens vraag ik mij af of deze informatie wordt gebruikt om de database te verrijken. Ik hoop dat de data van nieuwe klanten vandaag de dag wel opgeslagen en gebruikt gaat worden voor analyse en klantbenadering. Oftewel dat de "behoefte" aan Big Data! opdroogt.
 
Terug